سفارش تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای مدرسه

تولید محتوای آموزشی الکترونیکی چیست؟

محتوای آموزشی ارایه به شیوه نوین همان آموزش محتوایی است که شما در کلاس پایه تخته تدریس می‌کردید. مهم نیست معلم، مدیر یا معاون بودید. در این شیوه جدید ممکن است کارتان را در یکی از قالب‌های موشن گرافی، پوستر، نرم افزار و … برای دانش آموزان ارایه دهید.

تولید محتوای آموزشی ابتدایی

موشن گرافی  نرم افزار / اپلیکیشن  پوستر 
نوعی از تولید محتوای آموزشی است که در اکثر جشنواره‌ها و بخشنامه‌های آموزش و پرورش خواسته می‌شود. در این روش از تولید محتوا، سناریویی نوشته می‌شود صدای معلم روی این کار هست و تدریس می‌کند. با توجه به مقطع تحصیلی مخاطبان این موشن گرافی از المان‌های صوتی و تصویری، کارتون‌ها و جلوه‌های زیبای بصری استفاده می‌شود. در بعضی جاها از این نوع محتوا با عناوینی مثل تولید محتوای آموزشی / تولید محتوای ویدویی نیز یاد می‌شود.

یکی دیگر از انواع تولید محتوا در آموزش و پرورش که از گذشته نیز خیلی سروصدا کرده است، تولید نرم افزار و اپلیکیشن است. در رتبه بندی معلمان نیز در بخش شایستگی‌های تخصصی / بخش ساخت تولید و پیشنهاد؛ هر مورد نرم افزار 10 امتیاز داشت. این نوع محتوا با نرم افزار اسکرچ و استوری لاین طراحی می‌شود. البته از سایر نرم افزارهای دیگر نیز در طراحی و ساخت نرم افزار آموزشی استفاده می‌شود اما رایج‌ترین آن‌ها همان استوری لاین و اسکرچ می‌باشد.

پوسترها به جد می‌توان گفت در همه جشنوارها قالبی رایج برای ارسال اثر هستند. پوسترها به سبب اینکه مطالعه آن‌ها زمان بر نیست و صرفا با چشم به هم زدن می‌توان همه اطلاعات موجود را آنالیز کرد، خیلی از آن‌ها استقبال می‌شود. امروزه بعضی از پوسترها را در قالب اینفوگرافیک طراحی می‌کنند. بعضی پوسترها را نیز به صورت صرفا عکس تولید می‌کنند و متن کمتری در آن استفاده می‌شود. لذا به فراخور جشنواره و مسابقه نوع آن تعیین می‌شود.

تولید محتوای آموزشی ابتدایی

تولید محتوای آموزشی ابتدایی در بین سایر مقاطع حساسیت بیشتری دارد. مخاطبان این نوع محتوا دانش آموزان پایه ابتدایی است. داوران در جشنواره‌ها به دلیل اهمیت موضوع دوست دارند از عکس‌های کارتونی و آهنگ‌های لایت کودکانه در کار استفاده شود. آموزش به زبان ساده باشد و به همه جزئیات پرداخته نشود هر چقدر ساده‌تر و روشت‌تر باشد برای بچه‌ها جذاب و خواستنی می‌شود. تولید محتوای آموزش ابتدایی می‌تواند برای درس‌های زیر ساخته شود:

  • ریاضی ابتدایی
  • فارسی ابتدایی
  • علوم ابتدایی
  • مطالعات
  • ورزش
  • و …

تاریخچه رشد و جوانه زدن کار تولید محتوا

بله معلمان قدیمی‌تر کاری به این چیزا نداشتن، در کلاس تمام انرژی و هنر خود رو رو می‌کردند و اتفاقا دانش آموزان خوبی تربیت می‌کردند. اما امروزه ورق برگشته و آنطور شده که شاید خیلی از معلمان دوست نداشتند.

بعد از پیدایش پندمی کوئید 19 (ویروس کرونا)؛ آموزشی حضوری در مدارس دولتی و غیرانتفاعی تعطیل شد. قوانین محدودکننده جدید، حتی دانشگاه‌ها را نیز به تعطیلی کشاند. در این شرایط ناخواسته آموزش در ایران و اکثر نقاط دنیا متوقف شد. اما به لطف تولید محتوای آموزشی الکترونیکی، آموزش در مدارس از سر گرفته شد. از مزایای ویژه تولید محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذابیت برای دانش آموزان
  • آفلاین بودن
  • قابل دانلود شدن
  • ویدیویی بودن
  • امکان استفاده برای سال‌های آینده
  • امکان ارسال برای دانش آموزان بدون محدویت زمانی و مکانی
  • قابل استفاده در اپلیکیشن شاد

سال تحصیلی مجازی

پارسال همین موقع که تازه تعطیلی‌ها شروع می‌شد، هیچ کس انتظار نداشت که کرونا تا این اندازه پررو و گستاخ باشد. به هر حال سال‌تحصیلی 1399-1400 نیز با ماهیت مجازی شروع شد. با توجه به افزایش آمار مرگ‌ومیر کرونا و رعایت نکردن بهداشت توسط مردم در ایران، محدودیت‌های قبلی مجددا اعمال شده است. این نشان می‌دهند ویروس کرونا حداقل یک سال دیگر نیز با مردم خواهد بود.

اما چیزی که روشن است، اینست که آموزش مجازی به عنوان بخش تکمیلی آموزش حضوری خود را اثبات کرده است. بنابراین پیش بینی می‌شود، فعالیت‌های مربوط به آموزش مجازی مانند، تولید محتوای آموزشی به قوت در برنامه‌های بلند مدت آموزش و پروش باشد.

معلم خوب

آموزش مجازی برای خیلی از معلمان باتجربه و متخصص دردسر شد.

درواقع، عدم آشنایی با تکنولوژی خصوصا عدم آشنایی به نرم افزارهای تولید محتوا، دردسری بزرگ برای معلمان بود. آموزش در سال‌تحصیلی 1398-1399 به دو صورت انجام می‌گرفت:

  • آموزش انلاین (برخط)
  • آموزش به واسطه محتوای ویدیویی

خیلی از معلمان، پارسال در اوایل کرونا، به شدت مشغول آموزش مجازی بودند. در شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ، تلگرام و بعدها در اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان خود، فایل‌های صوتی (وییس) می‌فرستادند. یا جزواتی را می‌نوشتند و حتی خیلی‌ها از تدریس خود ویدیو می‌گرفتند. اما متاسفانه همه زحمات معلمان مورد بی‌لطفی قرار گرفت. از طرف دیگری معلمان جوانی که با تکنولوژی دوست و آشنا بودند، خیلی خوب دیده شدند.

شما هم می‌توانید دیده بشید!

پارسال برای خیلی از معلمان چالش بزرگی بود؛ خیلی از آن‌ها با پکیج آموزشی ساخت تولید محتوا کار محتواسازی را یاد گرفتند و  امسال در تابستان برای همه درس‌های خود تولید محتوای آموزشی الکترونیکی طراحی کردند.

این حرکت بسیار خوبی بود خصوصا برای معلمانی که در مقطع ابتدایی تدریس می‌کنند. تعداد درس‌های مقطع ابتدایی نسبت به مقطع متوسطه اول و دوم خیلی زیاد است. پس معلمانی که از ابتدای سالتحصیلی شروع کنند؛ قطعا در مخمصه‌ی بزرگی گیر می‌افتند. اما برای شروع هیچ وقت دیر نیست. شما به جای سفارش تولید محتوای آموزشی می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. البته بد نیست بخشی از حجم کار خود را برونسپاری کنید. اما شایسته است خودتان متخصص تولید محتوا بشید و کلی در هزینه‌هاتون صرفه‌جویی کنید.

یک کار زمان‌بر ولی همیشگی

تولید محتوای آموزشی یک کار بسیار زمان‌بر است. فرایند به این صورت است که در ابتدا معلم طرح درس یا سناریوی تدریس می‌نویسد؛ سپس، محتوای آموزشی را با نرم افزار تولید محتوا با محتوای بصری گرافیکی طراحی می‌کند. سپس با صدای خود آن را تدریس می‌کند. نهایتا وقتی فایل‌های صوتی تدریس آماده شد، آن را با محتوای آموزشی میکس کرده و تدوین را انجام می‌دهد. تدریس ویدیوی شما آماده است. حالا می‌توانید در اپلیکیشن شاد برای بچه‌ها ارسال کنید.

که همه این کار ها یک فرایند زمان‌بر است و برای صفر تا صد تولید محتوای آموزشی یک درس حداقل 10 ساعت زمان لازم است. اگر زمان ساخت یک محتوای آموزشی را با جزئیات بگیم:

مرحله اول – نوشتن سناریو تدریس 60 الی 120 دقیقه
مرحله دوم – طراحی گرافیکی و موشن‌سازی 1 الی 4 ساعت
مرحله سوم – ضبط صدا و تدریس 10 الی 30 دقیقه
مرحله چهارم – تدوین 1 الی 4 ساعت
مرحله پنجم – رندر بستگی به سخت‌افزار لپتاپ یا سیستم

سفارش تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای مدارس

ما در آکادمی خانی نژاد تصمیم گرفتیم برای کمک به معلمان و دبیرانی که سواد رسانه‌ای ندارند، یا به هر دلیل دیگری فرصت و امکان تولید محتوای آموزشی ندارند کمک کنیم. ما در اینجا خدمات تولید محتوای آموزشی الکترونیکی را ارایه می‌دهیم. اگر فکر می‌کنید که ما می‌توانیم به شما کمک کنیم؛ با ما تماس بگیرید.

مراحل سفارش تولید محتوای آموزشی

در ابتدا معلم درس یا تعداد صفحات را مشخص می‌کند. سپس ما برآورد قیمت انجام می‌دهیم. بعد از رسید پرداخت ما کارهای زیر را به ترتیب انجام می‌دهیم:

  1. متن تدریس + محتوای تدریس (حاوی اسلایدها) به معلم تحویل می‌دهیم.
  2. معلم در یک مکان آرام و با موبایل از روی متن تدریس (و در صورت علاقه با سبک خود) تدریس می‌کند و فایل یا فایل‌های صوتی تدریس را برای ما ارسال می‌کند.
  3. ما متن تدریس و محتوای آموزشی تصویری را میکس و یک کار حرفه‌ای ویدیویی تهیه می‌کنیم.
  4. بعد از اتمام تدوین تولید محتوای آموزشی آن را به مشتری تحویل می‌دهیم.
زمان تحویل محتوای آموزشی حداکثر 48 ساعت است. که ما در 24 ساعت اولیه متن تدریس را به معلم ارسال می‌کنیم و نهایتا 24 ساعت بعد تدوین را انجام داده و به مشتری ارسال می‌کنیم.

مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای تولید محتوای آموزشی الکترونیکی ایده آل برای مدارس

مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای تولید محتوای آموزشی الکترونیکی ایده آل برای مدارس

قبل از تولید یک محتوای خوب از جمله تولید محتوای آموزشی الکترونیکی باید اهدافی مدنظر قرار بگیرد و بدون در نظر گرفتن این اهداف، تولید یک محتوای به درد بخور، غیر ممکن است.

 

اهداف به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱-اهداف کلی: تولید و کاربرد مواد آموزشی

۲-اهداف جزئی: رسانه‌های آموزشی برای کلاس درس

۳-اهداف رفتاری: به عهده دانش آموز است که هر چه آموخته به اجرا درآورد

نقش اساسی تولید محتوای درسی ایده آل، کانال ارتباطی است و نقش ثانویه:

1-ایجاد شرایط مطلوب در کلاس درس

2-ایجاد تجارب غیر مستقیم

تعریف تجارب غیر مستقیم: هنگامی که با حل مساله درگیر شویم درگیر تجارب مستقیم می‌شویم، و وقتی تماشا کنیم دیگران درگیر حل مساله باشند، تجاربی که به دست می‌آوریم غیر مستقیم است.

مؤلفه‌های یک تولید محتوای آموزشی ایده آل:

۱-بازدهی خوب داشته باشد به این معنا که ما را در رساندن به هدف که همان آموزش بهینه است یاری رساند.

۲-باید شرایطی را در کلاس ایجاد کند که شاگردان قادر باشند اطلاعات، رفتار و مهارتهای جدیدی را به درک کامل به دست آورند.

۳-تجارب یادگیری غیر مستقیم ایجاد کند

۴-ارتباط تعاملی دقیق بین فراگیران و محتوا ایجاد کند

۵- به یادگیری علاقه ایجاد کند

۶-سرعت، دقت، عمق و پایداری در یادگیری ایجاد کند

۷-حس سؤال و تحقیق و پژوهش را در دانش آموز تحریک کند

۸- حالت خشک و بی روح و آموزش محض نباشد تا دانش آموز دچار خستگی و حواس پرتی نشود به این معنا که تنوع وجود داشته باشد، گاه داستانی عامیانه و ادبی یا شعری در میان درس خوانده شود.

۹-تمام نکات آموزشی به روز شود و از بهترین متد آموزشی موجود در کل دنیا بهره گرفته شود

۱۰-علاوه بر تصاویر و فیلم‌ها باید از انیمیشن‌ها و آهنگ‌های تاثیرگذار و زیبا استفاده شود چرا که یادگیری انسان بعد از حس بینایی، نشات گرفته از حس شنوایی است و چیزی که واقعاً انکار ناپذیر است اینکه وقتی آموزش توام با آهنگ است تاثیرش بیشتر بوده و فراگیر تا مدتها آن مورد آموزشی را به یاد می‌آورد و چه بسا لذت می‌برد.

جایگاه تدریس در تولید محتوای الکترونیکی

با این حال هر چند جایگاه تدریس معلم بسیار بالاتر از این محتواهاست ولی در مواردی تولید محتوای آموزشی الکترونیکی می‌تواند جایگزین خوبی باشد، حتی گاها معلم در کنار تدریسش از این محتواها سر کلاس بهره می‌گیرد و از آنجایی که ۷۵% یادگیری انسان از کانال کاربرد حس بینایی است لذا استفاده از وسایل و رسانه‌های آموزشی که محتوای آموزش الکترونیکی از بهترین نمونه آن است می‌تواند بهترین گزینه باشد، بنابراین به نظر بهترین مؤلفه که می‌توان برای این مورد مدنظر قرار داد همین به کار گرفتن کاربرد حس بینایی است و در این محتواها بهترین گزینه، استفاده از ابزارهایی از جمله: عکس، تصویر و فیلم است که باز فیلم نسبت به آن دو از مزیت بیشتری برخوردار است.

خلاصه کلام

بهترین روش آموزشی این است که معلم در کنار تدریسش از محتواهای آموزشی و از میان محتواها، تولید محتوای آموزشی الکترونیکی را به کار بگیرد و این مورد در آموزشهای فعلی ما گریز ناپذیر است و در تمام دنیا از همین روش بهره می‌گیرند.

مقالات خواندنی: