آزمون تولیمو TOLIMO

آزمون تولیمو TOLIMO چیست؟

آزمون تولیمو مخفف عبارت The Test of Language by the Iranian Measurement Organization یا آزمون زبان توسط سازمان سنجش ایران است. مسئول برگزاری این آزمون سازمان سنجش کشور است.

چه کسانی در آزمون تولیمو TOLIMO شرکت می‌کنند؟

عموماً افرادی که دانشجوی دکتری هستند. برای این که در آزمون جامع دکتری قبول شوند باید یک مدرک یا نمرات مربوط به یکی از آزمون‌های معتبر مثل تافل، MCHE و یا تولیمو را داشته باشند.

ساختار آزمون تولیمو TOLIMO چگونه است؟

نام آزمون تولیمو TOLIMO
مسئول برگزاری سازمان سنجش کشور
ساختار و نوشتار زبانی 40 سؤال و زمان پاسخگویی 30 دقیقه + 1 سؤال
خواندن و درک مطلب 50 سؤال و زمان پاسخگویی 55 دقیقه
بخش شنیداری 50 سؤال و زمان پاسخگویی 35 دقیقه
تعداد کل سؤالات 140 عدد و زمان پاسخگویی 120 دقیقه

مجموع این نمرات 10 برابر شده و به عنوان نمره کل محسوب می‌شود. بالاترین نمره در آزمون تولیمو 677 است که سطح زبان انگلیسی داوطلبان را به صورت زیر دسته بندی می‌کنند:

یادداشت: لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و بین 1 الی 6 در نظر گرفته شده است.

 

نحوه بررسی سطح داوطلبان در آزمون تولیمو TOLIMO

نمرات بالاتر از 600 در آزمون تولیمو = عالی

نمرات بین 520 – 599 در آزمون تولیمو = متوسط

نمرات کمتر از 479 در آزمون تولیمو = ضعیف

 

حلقه گم شده در آزمون تولیمو

Speaking یا مهارت صحبت کردن در آزمون تولیمو وجود ندارد. سازمان سنجش شاید دلایل محکمی برای این فقدان داشته باشد. بر خلاف تمامی آزمون‌های استاندارد جهانی در تولیمو سنجش مهارت اسپیکینگ وجود ندارد. از این رو برخی از داوطلبان نسبت به این امر خوش حالند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که در دنیای آموزش زبان، متخصصان و دانشمندان معتقدند که هدف از یادگیری یک زبان آن است که افراد بتوانند به آن زبان صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند. به هر حال این یک آزمونی است که فقط 3 مهارت Reading – writing – Listening را می‌سنجد.

 

مدرک و نمره آزمون تولیمو TOLIMO در کجا معتبر است؟

فقط در ایران و اغلب دانشگاه‌های سطح کشور، این مدرک در دانشگاه‌های بین المللی هیچگونه ارزش و اعتباری ندارد.

ثبت نام در آزمون تولیمو TOLIMO

برای ثبت نام باید به وب سایت سازمان سنجش بخش تولیمو مراجعه کنید. سپس با به گرینه ثبت نام کلیک کرده و فرم مربوطه را با دقت پر کنید.

هزینه ثبت نام

هزینه ثبت نام در آزمون تولیمو برخلاف آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی مثل آیلتس و تافل خیلی ارزان است و فقط 60 هزار تومان در نظر گرفته‌اند.

زمان درج نمرات

نمرات این آزمون معمولاً در 25 تا 35 روز محاسبه و روی وبسایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد. همچنین نتایج را از طریق پست نیز به آدرس شما ارسال می‌کنند. به یاد داشته باشید که آدرس خود را 15 روز قبل از اعلام نتیایج تغییر ندهید، چون ممکن است تا آن زمان آدرس شما را استخراج کنند و تغییرات شما اعمال نشود.

تعداد دفعات ثبت نام

محدودیتی برای شرکت در آزمون وجود ندارد. این آزمون در سال به طور میانگین 10 بار برگزار می‌شود و شما می‌توانید در همه این آزمون‌ها شرکت کنید.

مشمولان ثبت نام

هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. در هر سن و با هر مدرکی می‌توان در این آزمون ثبت نام کرد.

 

منابع آزمون تولیمو TOLIMO

مهم‌ترین چالشی که افراد شرکت کننده در این آزمون دارند، منابع مناسب برای موفقیت در آزمون است. از آن جایی که این آزمون نوعی آزمون جامع است. عموماً منابعی نیز برای آن معرفی نمی‌شود. هدف این آزمون تشخیص و سنجش میزان توانایی شما در زبان انگلیسی است. بنابراین باید برای هر یک از 3 مهارت مورد سنجش در آزمون وقت بزارید. ما در این مقاله برای هر 3 مهارت منابع یا روش‌های مطالعه نیز معرفی می‌کنیم.

یادداشت: این آزمون 2 عدد دفترچه سؤال دارد. دفترچه اول مربوط به سؤال تشریحی رایتینگ است؛ اما دفترچه دوم سؤالات تستی دارد که تعداد آن 140 عدد است.

 

بخش نوشتاری آزمون TOLIMO

در این بخش داوطلب 1 سؤال تشریحی دارد که باید در 30 دقیقه به آن پاسخ دهد. نوشتن یک مهارت است. نحوه نوشتن، ساختار، دستور زبان و … در سنجش یک نوشته حائز اهمیت است. از این رو داوطلبان باید یک ساختار مطلوب برای نوشتن انتخاب کنند. در آزمون‌های تافل و آیلتس هم مهارت نوشتن و آزمون بخش نوشتن وجود دارد. نمره این بخش بین 1 تا 6 است.

برای تقویت مهارت نوشتن باید تمرین کنید. پیشنهاد می‌شود نمونه سؤالات دوره‌های قبل را بررسی و موضوعات را تمرین کنید. اما چنانچه فرصتی برای یادگیری نحوه نگارش درست ندارید، از استاد زبان کمک بگیرید.

 

بخش درک مطلب آزمون TOLIMO

این بخش دقیقاً سواد زبان انگلیسی شما را می‌سنجد. افرادی که دایره واژگان خوبی دارند، در این بخش بالاترین نمره را تجربه می‌کنند. منابع زیادی برای موفقیت در بخش ریدینگ موجود است. برای مثال کتاب‌های مربوط به reading مثل موزایک، اینترکشن و سایر انتشارات.

اما در کنار این می‌توان کتاب‌های لغت زیر را مطالعه کرد:

  • 504
  • 1100
  • Oxford word skills
  • vocabulary for high school students

یادداشت: لازم به ذکر است که این منابع، منابع دقیق بخش درک مطلب نیست. منابع دقیقی هم موجود نمی‌باشد. شما باید درک مطلب را یک مهارت در نظر بگیرید و برای بهبود آن از منابع متنوع استفاده کنید.

 

بخش شنیداری

در بخش شنیداری با هر دو لهجه بریتیش و امریکن روبه رو می‌شوید. شما باید آنقدر فیلم، سریال، پادکست و سخنرانی گوش دهید تا مهارت لازم را در این بخش نیز بدست بیاورید.

سؤالات در جلسه به بلندگو بخش می‌شود، شما باید با دقت گوش دهید و با توجه به محتوایی که شندید یکی از گزینه‌های درست را انتخاب کرده و آن را به پاسخ نامه انتقال دهید.

 

تدریس خصوصی تولیمو در تبریز

اگر فکر می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید در این آزمون موفق شوید. یا در یکی از مهارت‌ها توانایی لازم را ندارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از خدمات تدریس خصوصی تولیمو در تبریز استفاده کنید.

 

نمونه سؤالات رایگان آزمون تولیمو TOLIMO

نمونه سؤالات را به طور رایگان می‌توانید از سایت وب سایت‌های محتوایی دانلود و استفاده کنید.

[ninja_form id=’2′]

خدمات ما:

تدریس خصوصی تافل در تبریز

تدریس خصوصی آیلتس در تبریز

تدریس خصوصی زبان در تبریز