آموزش موزیکال زبان انگلیسی در سال 2020

آموزش موزیکال زبان انگلیسی

آموزش موزیکال زبان انگلیسی در سال 2020

شاید فکر کنید آموزش زبان انگلیسی برای یک زبان‌آموز تنبلی مثل شما (جهت مزاح 😀 ) خیلی مشکل است. شمایی که از درس و مدرسه بریده‌اید. 😡  😡   امروز می‌خوام از آموزش موزیکال برایتان بنویسم. متد آموزشی خاصی که این روزا زیاد سروصدا کرده است. فقط یک مهم را باید قبل از همه باید برای شما روشن کنم. در حقیقت باید به همدیگر قول دهیم که دیگر زبان‌آموز تنبل نباشیم. در گوگل (آموزشگاه‌هایی مثل ما) و در اینستاگرام بلاگرهای زیادی در مورد آموزش موزیکال زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. 

اما همه حرف‌هایی که زده می‌شه، همشون درست نیستند و بنیه‌ی علمی ندارند. حتی حرف‌هایی که من امروز برایتان می‌زنم. منتهی این دلیل نمی‌شه که این روش‌ها ثمربخش و لازم‌الجرا نباشند.

علی خانی نژاد
علی خانی نژاد

من علی خانی نژاد دبیر زبان انگلیسی هستم. اما این حرفه‌هایی که امروز می‌زنم از جایگاه یک معلم نیست، بلکه این‌ روش‌ها کارهایی بودند که من در 16 سالگیم (وقتی که دانش آموز بودم) انجام می‌دادم. چون به واسطه این روش‌ها تونستم انگلیسی خودم را از یک سطح به سطح بعدی برسونم گفتم از خاطره‌هام براتون بنویسم و شما هم اگر خواستید این راه را بروید. 

وقتی که تصمیم گرفتم زبان یاد بگیرم 15 سالم بود. البته در سن 8 و 9 سالگی 2 ترم پشت‌سرم هم  در یک تابستان به آموزشگاه زبان رفته بودم. علاوه‌بر این در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم نیز در مدرسه زبان انگلیسی را گذرانده بودم. ولی همه این تلاش‌ها، کلاس‌رفتن‌ها، ساعت‌های مدرسه کارساز نبود. البته این حرف من را شما بهتر درک می‌کنید. 

به هر یک روزی، روزگاری من فهمیدم که باید یاد بگیرم. اگر این چند سال را هم بعد از 16 سالگی مثل سال‌های قبل زبان بخوانم، زبان یاد نمی‌گیرم که هیچ از دوستان و همکلاسی‌هایم نیز عقب می‌مانم.  بنابراین اصل یک در آموزش موزیکال زبان انگلیسی خواستن است.

اصل یک خواستن است. شما باید احساس نیاز به برتر بودن را داشته باشید و واقعا بخواهید که زبان یاد بگیرید.
من در آن زمان متدهای مختلف آموزش زبان را تست می‌کردم. خیلی از آن‌ها برای من سخت بود و با سطح زبان انگلیسی من مطابقت نداشت. خیلی از آن‌ها در دسترس من نبود و حتی امکانات لازم را برای استفاده از آن روش های آموزش زبان را نداشتم. به هر حال بعد از ماه‌ها تلاش 4 روش آموزش موزیکال زبان را یافتم و در آن زمان این روش‌ها برای من خیلی با ارزش بودند، روش‌ها را در ابتدا در زیر می‌نوسم، سپس در بخش‌های بعدی آن‌ها را با مثال و نحوه انجام برای‌تان توضیح می‌دهم:
  •  تماشای فیلم انگلیسی با 180 درجه متفاوت‌تر از دیگران
  • آهنگ انگلیسی گوش دادم اما نه مثل حسین و خدیجه 😆
  • 100 رمان برتر دنیا را در کمتر از 12 ماه و قبل از شروع کنکور زبان خواندم
  • متن کتاب‌های درسی را همیشه با فایل صوتی آن گوش بیش از 10 بار گوش می‌دادم

از روش آموزش موزیکال زبان انگلیسی  در آن سال‌ها خیلی استفاده کردم. بنابراین امروز نکته‌ها و راه کارهایی که می‌گویم حاصل تجارب من در آن‌سال‌هاست. البته بعد‌ها که وارد دانشکده آموزش زبان انگلیسی شدم و چند کتاب آکادمیک خوندم فهمیدم که بسیاری از این روش‌ها (که امروز برای شما می‌نویسم) در کتاب‌های علمی و دانشگاهی نیز آمده‌اند. در کتاب‌هایی مثل Recontextualized: A Framework for Teaching English with Music  یا کتابی که ریچارد گرونرت ( Teaching English through songs) دیدم که یکی از روش ‌های موثر یادگیری انگلیسی، آموزش موزیکال زبان انگلیسی است.

منظور از آموزش موزیکال زبان انگلیسی فقط گوش دادن به موسیقی انگلیسی نیست. اگر این طور بود که همه دوست آشناهامون انگلیش صحبت می‌کردند! نه اینطور نیست، حرف ما چیز دیگری است!

1- تماشای فیلم با 180 درجه متفاوت‌تر از بقیه

یکی از اولین روش‌هایی که به کار بردم و برادرم که یک دهه‌ی 60 ی بود و همیشه به من توصیه می‌کرد، تماشای فیلم و سریال خارجی است. اما در نحوه تماشای فیلم و سریال باید یک فوت کوزه گری هم بود! اما فوته کوزه‌گری آموزش زبان با فیلم انگلیسی چیه؟

پارسال وقتی این روش را برای زبان آموزان خود توضیح می‌دادم، با ذوق و علاقه گوش می‌دادند، البته بعدا مشخص شد که فقط 5 درصد آن‌ها مرد عمل بود. :mrgreen: مابقی ظاهرا گوش داده بودند و هر چه گفته‌ بودم را به اقیانوس پرتلاطم فراموشی سپرده بودند. 

اما امسال متوجه شدم که دانش آموزان می‌خواستند اما در انتخاب فیلم برای تمرین انگلیسی مشکل داشتند. ساده‌تر بگیم، نمی‌توانستند بین این همه فیلم و سریالی که هست یکی رو انتخاب کنند.

الان برای شما می‌گویم، دنبال علاقه‌هاتون برید، فیلمی که دوست دارید را ببینید. شما هم فقط فیلم‌هایی رو ببینید که دوست دارید. اما یکی دیگه از راه‌های پیدا کردن فیلم مناسب، توجه به امتیازهای آن‌هاست. فیلم‌گرا ها دوست دارند بعد از تماشای یک فیلم امتیاز دهند. این امتیازها می‌تونه برای شما کمک کنه فیلم‌های خوب را از بد یا بی‌کیفیت تشخیص دهید. در سایت زیر می توانید نام فیلم‌ها را وارد کنید و امتیاز IMDB آن‌ها را ببینید.

اما سوال اینجاست: چگونه با تماشای فیلم، آموزش موزیکال زبان انگلیسی اتفاق می افتد؟

پس با دقت گوش بدین که می‌خوام اون قضیه 180 درجه را برای‌تان بگم.

بعد از دانلود فیلم مورد علاقه خود باید به سایت دیگری هم مراجعه کنید. ما برای هر فیلمی که ساخته می‌شود یک نمایشنامه یا فیلمنامه هم داریم، که در زبان انگلیسی به آن Script می‌گویند. به عبارتی دیگر هر فیلم‌نامه و نمایشنامه که نوشته می‌شه به یک فیلم یا نمایش تبدیل می‌شه. کار ما در این مرحله دانلود فیلم‌نامه یا اسکریپت اون فیلم است.

در آموزش موزیکال زبان انگلیسی ضمن تماشای فیلم شما اسکریپت یا فیلم‌نامه را نیز همراه خود دارید. در اون صحنه‌هایی که برای شما جذابیت دارند یا محتوای با ارزش دارند، توقف کنید. شما آن را چند بار می‌خوانید و حفظ می‌کنید. وقتی اون دیالوگ را یاد گرفتید، ویدیو را پلی‌بک می‌زنین و سپس همراه با بازیگر شما هم متن را تکرار می‌کنید (نوعی لب‌خوانی یا همون داب‌اسمش معروف). در بسیاری از وب سایت‌ها و کتاب‌ها از این روش شدووینگ هم یاد می‌کنند.

در آموزش موزیکال زبان انگلیسی نه تنها با اصطلاحات و کلمات جدید آشنا می‌شوید بلکه یه چیزایی هم به خورد گوش‌هاتون می‌دین. منظور من مهارت (Listening) هستش. روش کار رو گفتیم اما سایتی که می‌خوایید فیلم‌نامه را دانلود کنید در زیر نوشتم.

لیستی از فیلم ها برای آموزش موزیکال زبان انگلیسی 

البته هر فیلمی مناسب هر سن‌و‌سالی نیست. اگر دوست دارید با روش آموزش موزیکال زبان انگلیسی به بچه‌های خود یا خواهر برادر خود انگلیسی آموزش دهید. فیلم‌های زیر پیشنهاد می‌شود.

  • سری فیلم‌های سینمایی هری پاتر
  • انمیشن‌های مناسب نوجوانان
مشاهده فیلم با زیرنویس فقط برای زمان‌هایی است که شما در حال تفریح و سرگرمی هستید. درغیراینصورت از فیلم‌نامه و نمایشنامه را هم می‌خوانیم.

مشاهده فیلم با زیرنویس فارسی

من زمانی که سطح زبانم خیلی پایین و در حد مبتدی بودم، فیلم‌ها را زیرنویس فارسی می‌دیدم. اگر یک زبان آموز هستید مهم نیست در چه لولی باشد؛ دیدن یک فیلم انگلیسی با زیرنویس فارسی خیلی بهتر از آن است که دوران طلایی زندگی (نوجوانی) را با دیدن فیلم بالیوود و سینمای ایرانی به هدر بدین.

مشاهده فیلم با زیرنویس فارسی برای کسایی که سطح زبان‌شان متوسط اس، خیلی کم توصیه می‌شود و برای زبان آموزان با سطح پیشرفته اصلا توصیه نمی‌شود؛ مگر در میهمانی‌ها و هم‌‎نشینی با هم اتاقی‌ها در دانشگاه.

مشاهده فیلم با زیرنویس انگلیسی

اگر سطح مبتدی را رد کردید و یک زبان‌آموز تازه به دوران رسیده هستید، کم کم این تغییر را در خود ایجاد کنید و دیگه به دنبال زیرنویس فارسی فیلم … نگردید. الان زمان آن رسیده که شما فیلم‌ها و سریال‌های انگلیسی را با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید.

2- آموزش موزیکال زبان انگلیسی با آهنگ

سایت یوتویوب YouTube یا اپلیکیشن آن را باز کنید. آهنگ مورد علاقه خود را باز کنید. آهنگ‌ها را باید با (Lyrics) ببینید. گفتیم که اسکریپ متن فیلم‌هاست و لیریک متن آهنگ هاست. سعی کنید 1 الی 2 آهنگ انگلیسی مورد علاقه پیدا کنید و آن‌ها را تمرین کنید. مدتی که در این حال و هوا قرار گرفتید، خواننده‌های مورد علاقه خود را نیز پیدا می‌کنید. به طوری که پیش میاد، همه آهنگ‌های یک خواننده را در پلی لیست خود خواهید داشت و بعضی از آن ‌ها را حفظ می‌کنید. 

آنقدر تمرین کنید که مثل خواننده بخوانید. وقتی یک آهنگ را با موفقیت کار کردید، آهنگ بعدی را پیدا کنید.

فوت کوزه‌گری چیه؟

می‌دونی که آهنگ خواندن خیلی سخت‌تر از صحبت کردنه! گاها وقتی به آهنگ‌ها گوش می‌دیم یه قسمت‌هایی از آهنگ برای ما نا‌آشناست. در این موارد سریع لیریک آهنگ را نگاه کنید. به همین سادگی می‌توانید کلی آهنگ انگلیسی یاد بگیرید. همچنین تلفظ و استرس واژه ها را بهتر ادا می‌کنید.

حتی می‌تونید با روش Karaoke Time که ژاپنی ها ابداع کردند. تمرین‌های خود را اجرا کنید.

یک آهنگ خوب و محبوب

من شخصا آهنگ shape of you ed sheeran خیلی دوست دارم. این آهنگ را با روش گفته شده بارها تمرین کردم. لبخوانی این موسیقی بسیار لذت بخشه، علاوه بر این که لیریک آهنگ رو می‌خونید و انگلیسی یاد می‌گیرید، ریتم، صدای بینظیر و موسیقی روح شما را جلا می‌دهد. این آهنگ رو می‌تونید در یوتویوب گوش بدین یا از سایت‌های دانلود آهنگ پیداش کنید. 

سایت دانلود متن موسیقی برای آموزش موزیکال زبان انگلیسی

با یک سرچ ساده می‌تونید متن آهنگ مورد علاقه خود را در سایت Lyrics.com پیدا کنید. 

 3- آموزش موزیکال زبان انگلیسی با کتاب‌ های صوتی 

در ابتدای مقاله گفتیم، این هم یکی دیگر از روش‌های یادگیری زبان انگلیسی مبتنی بر (Listening) است. بسیاری از کتاب‌ها به صورت صوتی هم ضبط شده‌اند، این برای ماهایی که زبان یاد می‌گیریم یک گنج است.

من وقتی دانش آموز بودم 100 رمان برتر جهان را که ریتولد(خلاصه نویسی شده) شده بود به فایل صوتی آن‌ها گوش دادم. زمانی که با هندسفری گوش می‌دادم متن کتاب را هم دنبال می‌کردم. این باعث شد که با تصویر کلمات هم آشنا شوم.

منابع دانلود کتاب‌های صوتی جهت آموزش موزیکال زبان انگلیسی

خوب وقتی روش را گفتیم منبع را هم باید بگوییم. در بسیاری از سایت‌ها کتاب‌های سطح بندی شده‌ی آکسفورد و پنگوئن ریدرز را به رایگان برای دانلود گذاشته‌اند. با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید پیداشون کنید. فقط یادتان باشد ضمن گوش دادن به فایل صوتی متن را هم دنبال کنید. این کار برای چشم و گوش شما یک تمرین است.

رمان هفت جلدی هری پاتری

افرادی که کمی زبان انگلیسی خود را با این تمرین رشد دادند. می‌توانند با خواندن رمان هری پاتر که 7 جلد است، با سبک نگارش JK Rowling آشنا شوند. 

فایل پی دی اف کتاب یا نسخه چاپی مجموعه هری پاتر را از  کتاب فروشی‌ها می‌تونید تهیه کنید. فایل صوتی نیز در یک CD با دوگوینده و با 2 تلفط متفاوت برتیش و امریکن ارایه می‌شه، تهیه کنید. اگر به فایل صوتی دسترسی نداشتید، از ما بخواهید برای شما آماده کنیم. 

آموزش موزیکال زبان انگلیسی برای کودکان

کودکان به علت کودک بودنشان، مثل ما بزرگتر‌ها نمی‌تونن زبان انگلیسی یاد بگیرن. دست‌ها و انگشتان ظریف، خواندن و نوشتن براشون خصوصا در اوان کودکی خیلی سخت است. 

کودکان دوست داشتنی و بسیار مشتاق یادگیری هستند. یکی از راه‌های منطقی آموزش زبان به کودکان از طریق آموزش موزیکال هست. این روش را دانشمندان و متخصصان زبان تایید می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

لینک مقاله:  Kids and songs | TeachingEnglish | British Council | BBC

منابع آموزش موزیکال زبان برای کودکان 

کارتون‌های بسیار محبوبی هستند که بچه‌‎های ما مشتاق تماشای آن‌ها هستند. این نوع محتوا علاوه بر آموزش اخلاق و توانایی ارتباط به محیط به دانش آموزان انگلیسی هم آموزش می‌دهد. عمدتا کارتون های به زبان انگلیسی برای بزرگسال هم خیلی خوب است. شما می‌توانید کارتون های انگلیسی را تهیه کرده و همراه فرزند دلبندتان انگلیسی یاد بگیرید. 

معرفی کارتون های انگلیسی 

ما در لینک زیر کارتون های بسیار عالی را گلچین کرده‌ایم. در صفحه زیر تمام کارتون های مناسب برای آموزش موزیکال زبان برای کودکان معرفی می‌شود. 

آموزش موزیکال زبان انگلیسی برای بزرگسالان

زبان ساده، روشن و پرکاربردی که در کارتون و محتوای کودکانه گفته می‌شود، برای بزرگسالان مشتاق یادگیری زبان بسیار عالی است. اگر دوست دارید در زمان بسیار کوتاه، مهارت‌های لیسینینگ (Listening) و اسپیکینگ (Speaking) خود را به یک سطح خوب برسانید پیشنهاد ما تماشای محتوای مناسب برای کودکان است.

خانم Yuliya Geikhman در وبسایت www.fluentu.com برای یادگیری انگلیسی 13 کارتون معرفی کرده، می‌تونید با لینک زیر این 13 کارتون زیبا را بشناسید.

Hilarious and Entertaining: The 13 Best Cartoons for Learning English

نمونه کارتون های انگلیسی برای آموزش موزیکال زبان انگلیسی

نظر دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.